امروز : دوشنبه 7 مهر 1404
تذکر نماینده شورای شهر در نطق پیش از دستور امروز شورا
دادستان محترم به تخلفات مجتمع های تجاری ورود کند/ در سال های گذشته رویکرد کنترل ترافیک شبیه مسکن های مقطعی بوده تا درمان ریشه ای
یکشنبه 6 مهر 1404 0
به گزارش گنجینه فارس نماینده شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور صحن علنی امروز 6 مهر 1404، با بیان اینکه نباید عوارض ترافیکی و کسری پارکینگ صرفا به ابزاری برای کسب درآمد تبدیل شوند بدون آنکه تاثیری در کاهش ترافیک فرساینده داشته باشند، افزود: جریمه کردن شهروندانی که چاره ای جز استفاده از خودروی خود ندارد بدون ارائه جایگزین مناسب نه عادلانه است و نه درمان درد.
مردم تا چند سال دیگر باید تاوان زیاده خواهی برخی سرمایه داران و دانه درشت ها را در این شهر بدهند!
افسانه خواست خدایی افزود یکی از نقاط حاد پر ترافیک که قبلا نیز در این خصوص تذکر دادم، محور بلوار عدالت جنوبی و عادل آباد است که علت اصلی بوجود آمدن این ترافیک حضور مجتمع تجاری نگین فارس است.
وی با گلایه از عدم تامین پارکینگ این مجتمع تجاری در زمان اخذ مجوز از شهرداری در ادوار گذشته اظهار داشت: مردم ساکن در محدوده عادل آباد، بلوار عدالت،چهارراه زندان، فرگاز، بلوار دولت و شهرک امام رضا و محلات اطراف تا چند سال دیگر باید تاوان زیاده خواهی برخی سرمایه داران و دانه درشت ها را در این شهر بدهند! متاسفانه همزمانی حضور یک مجتمع تجاری و وجود کارگاه های عمرانی قطار شهری چندسالی است سبب شده محدوده چهارراه زندان تا عادل آباد شدیدا درگیر ترافیک باشد و مدتهاست که حل معضل ترافیکی این محدوده به یکی از آرزوی محال مردم تبدیل شده است و اخیرا هم که نه تنها این ترافیک کاهش نیافته بلکه به دلیل جانمایی نامناسب ورزشگاه پارس در سالهای گذشته در روزهای برگزاری مسابقات ،ترافیک چندین برابر شده است. شروع این معضل ترافیک جدی نشات گرفته از عدم تامین پارکینگ این مجتمع تجاری در زمان اخذ مجوز از شهرداری در ادوار گذشته بوده است که بدون در نظر گرفتن پیوست ترافیکی در بلوار اصلی انجام پذیرفته است و امروز متاسفانه ایجاد یک بحران جدی ترافیکی در شهر نموده است.
این عضو شورای شهر افزود: بعنوان نماینده مردمی که از ترافیک منزجر کننده این محور به عجز آمدند و برای رسیدن به منزل خود یا محل کار باید زمان زیادی را در ترافیک سپری کنند از دادستان محترم جناب آقای دکتر میرحاجی عاجزانه تقاضا دارم که نسبت به اجبار این مجموعه تجاری در خصوص تامین پارکینگ دستور فرمایید و در صورت عدم اجرای رای قانونی کمیسیون ماده صد و شرح وظایف خود در تامین پارکینگ نسبت به ادامه فعالیت اين مجموعه اقدام بفرمایند.
خواست خدایی تاکید کرد یکی از مشکلات اساسی اخذ جریمه کسر پارکینگ در مقابل تغییر کاربری پارکینگ ساختمان ها، به ویژه ساختمان های بلندمرتبه و تجاری که خود عامل تشدید ترافیک و به هم ریختگی سامان ترافیکی در شهر می شود می باشد. اخذ عوارض سنگین از مجتمعهای تجاری و مسکونی به بهانه عدم تامین پارکینگ، تنها هزینه ساخت مسکن و کسب و کار را افزایش داده و مشکل را حل نخواهد کرد.در هر صورت باید بگوییم که در چند سال گذشته کارنامه موفقی در کاهش ترافیک سطح شهر وجود نداشته و ره آورد آن آلودگی هوا، ترافیک های سرسام آور، افزایش مصرف سوخت و دستکاری روانی مردم است. در همین راستا نیاز است طرح جامع پارکینگهای عمومی و طبقاتی در مراکز پرترافیک و تجاری شهر دنبال شود ولازم است شهرداری از فناوریهای جدید برای احداث پارکینگهای مکانیزه و عمقی استفاده نماید.
دانش آموزان را دریابیم
افسانه خواست خدایی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه تلاش شهرداری طی این سالها برای احداث معابر جدید، بزرگراهها، تقاطع های غیرهمسطح و تونل ها به منظور توزیع متناسب بار ترافیکی در سطح شهر، تعریض خیابانها، اصلاح هندسی تقاطعها، و استانداردسازی مسیرها برای افزایش ایمنی و روان سازی حرکت، تلاش در جهت توسعه حمل و نقل ریلی، اطلاع رسانی های معاونت جدید حمل و نقل و ترافیک شهرداری به رانندگان درباره وضعیت ترافیک، مسیرهای جایگزین، حوادث پیشرو و زمانبندی مسیرها برای کمک به تصمیم گیری بهتر، و پایش مداوم ترافیک از طریق دوربین های مدیریتی و دوربین های ثبت تخلفات اقدامات ارزشمندی است که توسط شهرداری به اجرا درآمده است افزود: اما بررسی صحنه عمل و خیابان های شهر نشان می دهد که این اقدامات هرچند ارزشمند است، کافی نبوده است.
به گفته خواست خدایی سال تحصیلی جدید آغاز شده و بخشی از دانش آموزان عزیز ما در سطح شهر به دلیل شرایط اقتصادی یا ترجیح حمل و نقل عمومی از خطوط اتوبوسرانی در سطح شهر استفاده میکنند و وضعیت برخی از ناوگان و خطوط اتوبوسرانی سطح شهر از نظر کمیت و کیفیت در زمان پیک حضور دانش آموزان هنوز شرایط مساعدی ندارد و به ویژه خطوط ناوگان اتوبوسرانی خصوصا در مناطق جنوبی شهر مثل خط ۱۰ ،خط 14 ، خط ۱7 ، خط ٢٦، خط ٢٨ ، خط ۳۳ بیشترین دانش آموز را در سطح شهر جابجا میکند اما غالبا با فواصل زمانی طولانی و آنقدر شلوغ که دانش آموزان پس از چند بار پر شدن اتوبوس نوبت سوار شدن به آنها میرسد.
وی تاکید کرد این را دریابیم دانش آموزان و شهروندانی که هزینه امکان استفاده از تاکسی یا تاکسی اینترنتی یا سرویس مدارس را ندارد بی شک تنها انتخاب آنها خطوط اتوبوسرانی یا قطارشهری است لذا تعداد و کیفیت این ناوگان نقش مهمی در ارائه خدمت هر چه بهتر به شهروندان و اجرای عدالت در شهر دارد و ان شاءالله هر چه سریعتر و به شکل جدی تر در دستور کار متولیان قرار گیرد.
برای حل معضل ترافیک همه مسئولند
این عضو شورای شهر با بیان اینکه حل معضل ترافیک تنها بر عهده شهرداری نیست و سایر سازمانهای متولی نیز مسئولیتهای خطیری در این زمینه دارند، اظهار داشت: پلیس راهنمایی و رانندگی نقش محوری در اجرای قوانین و اعمال مدیریت روانه ترافیک، برخورد قاطع با توقفهای غیرمجاز بهویژه در معابر اصلی و نزدیک تقاطعها، و نظارت بر زمانبندی چراغهای راهنمایی دارد.
همچنین سازمان حمل و نقل و پایانههای استان متولی مدیریت بهینه ناوگان حمل و نقل عمومی و هماهنگی آن با نیازهای ترافیکی شهر است. استانداری و اداره کل راه و شهرسازی نیز مسئول اجرای پروژههای بزرگراهی و کمربندی در اطراف شهر هستند که نقش موثری در کاهش بار ترافیکی داخل شهر دارند که پیگیری تخصیص اعتبار چنین پروژه هایی از سوی این نهادها یکی از راه های موثر حل معضل ترافیک میباشد.
درخواست بازنگری و مطالعه دقیقتر و آیندهنگری بیشتر در اجرای پروژههای عمرانی
افسانه خواست خدایی عنوان کرد در برخی موارد اجرای پروژههای عمرانی و اقدامات ترافیکی نیازمند مطالعه دقیقتر و آیندهنگری بیشتری است. مواردی که به عنوان مصادیق ترافیک نقطهای از سوی شهروندان گزارش شده خود گواه این موضوع است : از جمله: بولوار مدرس، خیابان زند، خیابان ستارخان، زرگری، ملاصدرا، میدان معلم و دیگر نقاط مشابهی که علیرغم انجام اصلاحات ترافیکی، این نقاط در ساعات اوج ترافیک همچنان یکی از کانونهای اصلی بار ترافیکی است و به نظر میرسد طرح های ترافیکی آنها نیاز به بازنگری دقیق تری دارد. همچنین محدوده ورودی های شهر و به ویژه دروازه قرآن که همپوشانی ترافیک ورودی به شهر با ترافیک داخلی این محدوده، به ویژه در ایام تعطیل را دارد، اغلب باعث ایجاد گرههای کور ترافیکی میشود و برنامهریزی برای مدیریت یکپارچه آن ضروری به نظر میرسد.
از فرهنگ سازی غافل نشویم
عضو شورای شهر افزود پیگیری هرچه سریعتر ساماندهی بارفروشان و اغذیه فروشان که هم اکنون در سیاستگذاری کمیسیون خدمات شهری در دست اجرا است و نیز جلوگیری از پارک کردن های عمود بر مسیر که نیاز به فرهنگ سازی دارد نیز نباید مغفول واقع شود.
وی افزود شهر نیازمند برنامهریزی برای تقویت پیادهروی و دوچرخهسواری به طور جدی می باشد. شهروندی که نا امن بودن پیادهروها و نبود مسیر ایمن دوچرخه، او را از درب منزل تا مقصد آزار میدهد، طبیعی است که ترجیح میدهد پشت فرمان خودروی شخصی بماند.
راه حل نهایی، حرکت به سمت "مدیریت تقاضای سفر"
خواست خدایی در پایان یادآور شد وظایف شهرداری در کنترل ترافیک و احداث پارکینگ، دو روی یک سکه هستند. احداث پارکینگهای فراوان بدون برنامه ریزی برای کنترل ترافیک، تنها موجب جذب بیشتر خودروهای شخصی به مراکز شهر میشود. از طرفی، کنترل ترافیک بدون در نظر گرفتن جایگزینی برای پارک خودروها، با اعتراض شهروندان مواجه خواهد شد. راه حل نهایی، حرکت به سمت "مدیریت تقاضای سفر" است.
وی تاکید کرد شهرداری موفق در عرصه کنترل ترافیک، شهرداری است که با یک نگرش یکپارچه، همزمان به توسعه حمل و نقل عمومی، ایجاد زیرساخت های لازم برای عابران پیاده و دوچرخه سواران، استفاده از فناوری های هوشمند، فرهنگسازی برای کاهش استفاده از خودروی شخصی و در نهایت، احداث پارکینگ های مدیریت شده بپردازد. این امر تنها در سایه برنامه ریزی بلندمدت، تأمین مالی پایدار و مشارکت فعال بخش خصوصی و شهروندان محقق می شود.
توسعه حمل و نقل ریلی اقدام ارزشمندی است که باید در دیگر موارد نیز به همین شیوه عمل شود
خواست خدایی از شهردار خواست در اسرع وقت، "طرح جامع و هوشمند کنترل ترافیک و تامین پارکینگ" را با مشارکت کارشناسان مستقل و با درنظرگیری تمامی مولفههای حمل و نقل پاک، به شورای شهر ارائه دهد و همچنین اولویت بودجهای را از پروژههای عمرانی پرزرق و برق اما کم اثر، به سمت سرمایهگذاری واقعی در زیرساختهای حمل و نقل عمومی و پیادهمحوری تغییر دهد. برای نمونه، تاکید شهرداری بر توسعه حمل و نقل ریلی اقدام ارزشمندی است که باید در دیگر موارد نیز به همین شیوه عمل شودگزارش مبسوط و شفافی در مورد اقدامات خود . در این راستا نیاز است در زمینه مدیریت و کنترل ترافیک شهر شیراز در صحن شورا ارایه دهد
وی ابراز امیدواری کرد با عزمی جدی و هماهنگی بیشتر بین کلیه نهادهای مسئول، به ویژه با دقت نظر و برنامهریزی دقیقتر شهرداری در شناسایی و رفع کانونهای بحرانی ترافیک، گامهای بلندتری برای تبدیل شیراز به شهری با ترافیک روان و ایمن برداشته شود. و شورای اسلامی شهر شیراز نیز، همواره پشتیبان و همراه اقدامات سازنده در این مسیر خواهد بود.
پایان خبر/ زینب ذاکری نیا
پایان پیام / 11348
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
پر بازدید ها
اطلاعیه شرکت گاز مبنی بر احتمال قطعی گاز در مناطقی از شیراز
هتل پنج ستاره رز در شهر صدرای شیراز افتتاح شد
بیانیه هفت محوری استاندار فارس
22 سری جهیزیه به نوعروسان شهرستان مهر اهداء شد
سه روز فرصت به دنیا برای رساندن غذا به مردم غزه/ بابالمندب بسته خواهد شد
بانو معصومه کرباسی فعال رسانه ای ایرانی (شیرازی) و همسرش رضا عواضه دیروز توسط اسرائیل ترور...
اخبار مرتبط
حمایت ویژه شهرداری شیراز از شرکتهای دانشبنیان برای هوشمندسازی حملونقل شهری
استعلام مجوز مدارس از شهرداری ؛ راهکار مدیریت واحد برای کاهش گرههای ترافیکی شیراز
کنترل ترافیک اولویت اصلی مدیریت شهری است
ثبت نام ۸۵ هزار دانشآموز در سرویس مدارس شیراز؛ پوشش متحد رانندگان سرویس مدارس شیراز،گامی ...
اجرای طرح LEZ محدوده مرکزی شهر شیراز؛ از نیمه مهرماه خودروهای بدون معاینه فنی در محدوده مر...
از عمق ۲۰ متری زمین تا آینده روشن شیراز/ اجرای همزمان خطوط چهارگانه مترو، رویدادی بینظیر...
جدیدترین اخبار
دادستان محترم به تخلفات مجتمع های تجاری ورود کند/ در سال های گذشته رویکرد کنترل ترافیک شبی...
کلیه حقوق مادی و معنوی سایت نزد خبرگزاری گنجینه فارس محفوظ می باشد. کلیه فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن