امروز : چهار شنبه 19 شهریور 1404
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در برنامه شهر راز:
حل مشکل ترافیک مرکز شهر خارج از اختیارات شهرداری است
سه شنبه 18 شهریور 1404 0
به گفته محمد فرخ زاده، مردم برای مراجعه به نهادهایی مانند جهاد کشاورزی، شهرک های صنعتی، بانکهای عامل، مراکز دانشگاهی، مراکز حمایتی همانند کمیته امداد و بهزیستی، بنیاد شهید یا مراکز درمانی و آزمایشگاهی مجبورند مسافت زیادی را طی و به شیراز سفر کنند و این موضوع بار ترافیکی شهری با خیابانهای با عرض کم و شبکه معابر محدود را دوچندان میکند.
فرخزاده با اشاره به اینکه بسیاری از ادارات، مراکز خدماتی و درمانی تحت اختیار شهرداری نیستند، تاکید کرد: قوانین مجلس درخصوص فعالیت مراکز درمانی خارج از حوزه تصمیمگیری مدیریت شهری است و قدمت بسیاری از آنها به قبل از شرایط پر مخاطره امروز بر می گردد که عملاً جا به جایی با تغییر کاربری این مراکز کار دشوار و نیاز به هماهنگیهای حاکمیتی دارد.
وی افزود: وقتی مجلس قانونی وضع میکند که پزشکان میتوانند مطب خود را در منازل یا واحدهای استیجاری دایر کنند، شهرداری و سایر دستگاههای هم عرض هم نمیتوانند مانع آن شوند و طبیعتاً دولت هم تمایلی به حذف قانون ندارد
معاون شهردار شیراز تصریح کرد: به دلیل اجرایی نشدن قانون مدیریت واحد شهری بخش زیادی از تصمیمات در ید اختیارات شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها نیست و حل مسائل در قالب شوراهای شناسنامه دار همانند شورای تامین، شورای هماهنگی ترافیک و... میسر می باشد.
اقدامات شهرداری در حوزه زیرساخت
به گفته فرخ زاده شهرداری طی سالهای اخیر اقدامات متعددی انجام داده است؛ از جمله احداث بلوارها و خیابانهای جدید، احداث زیر ساخت های حمل و نقل همانند مترو، اجرای تقاطعهای غیرهمسطح، ایمنسازی معابر و نصب دوربین و چراغ های کنترل فرماندهی ترافیک، ایمن سازی معابر و انجام اصلاحات هندسی متعدد در نقاط حادثهخیز که مصوبات آن در کمیسیون ایمنی، کارگروه کاربری های ترافیک زا و شورای ترافیک استان و با همکاری دستگاههای مرتبط و پلیس راهور به تصویب رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری در شرایط سخت اقتصادی با استقراض و کسب درآمد در شرایط بسیار دشوار با بودجه ۴۲ هزار میلیاردی معادل بیش از ۵ برابر بودجه دولتی استان با اجرای پروژههای متعدد، برادری و ارادت خود را به مسئولین کشور، استان و شهروندان عزیز شیرازی اثبات کرده، اما حل ریشهای مشکلات خدمات شهری عارضه ای نیست که یک ساله و یک ماهه شکل گرفته باشد و آثار بسیاری از کاستی ها از جمله ترافیک ریشه ای عمیق در تصمیمات سالهای دور و نزدیک داشته و دارد و خواستگاه حل آن با اراده مدیریت استان با ابزارهای تصمیم گیری بین دستگاهها در شورای ترافیک استان همانند الگوی همکاری خوب در آمادهسازی ورزشگاه پارس با محوریت مدیریت استان میسر است.
طرحهای مطالعاتی و راهکارهای پیشنهادی
فرخزاده با اشاره به طرحهای متعدد برای روانسازی محور زند گفت برخی از این مشکلات به راحتی قابل حل است و نیاز به راهکار پیچیده ای ندارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: اگر بخش عمده ای از مراکز درمانی، آزمایشگاهی، رادیولوژی و تصویربرداری و مطبها مدیریت و از این محور مرکزی شهر منتقل شوند، ترافیک محور زند بهطور طبیعی حذف و روان سازی انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای رفع مشکلات باید قوانین ملی اصلاح شود و تمرکز کاربریهای ترافیکزا از مرکز شهر برداشته و به سایت های ساماندهی مشاغل درمانی منتقل شود. سالهاست در مورد شهرکی بین المللی با عنوان شهر سلامت در محور شمال غرب صحبت می شود که قرار بود تمام مشاغل درمانی و خدمات وابسته به آن را در خود جای دهد، ولیکن تا کنون این مهم محقق نشده است. شهرداری شیراز آمادگی دارد پنج سایت در مرکز، جنوب، شمال، غرب و شرق به ساماندهی مشاغل درمانی تخصیص دهد، مشروط به اینکه ضمانتی شکل بگیرد که تمرکز گرایی از ادارات و مراکز درمانی از خیابان زند و خیابانهای محدوده مرکزی به این سایت ها منتقل شود.
وی انتقال کاربریهای ترافیکزا از مرکز شهر را با ۵ راهحل اساسی برای کاهش بار ترافیکی پیشنهاد کرد: انتقال مراکز درمانی توسط علوم پزشکی، تمرکز زدایی و انتقال ادارات دولتی و خصوصی با مدیریت استاندار محترم، انتقال مشاغل غیر مرتبط با کاربریهای ترافیکزا، اجرای طرح معاینه فنی توسط شهرداری و پلیس راهور و اجرای طرح محدوده ترافیک توسط شورای ترافیک استان از مرکز شهر.
فرخ زاده عنوان کرد: با اجرای این اقدامات بخش زیادی از ترافیک شیراز کاهش خواهد یافت بدون اینکه نیازی به طرحهای پیچیده باشد.
اجرای طرح محدوده ترافیک و طرح معاینه فنی در محدوده کم آلاینده
معاون شهردار شیراز درخصوص طرح محدوده ترافیک و محدوده کمآلاینده گفت: طرحهای ترافیکی مانند زوج و فرد چندین بار مطرح شده است ولیکن برای اجرای آن وفاق لازم شکل نگرفته است. از طرفی نیاز به اجرای طرحهایی همانند سی پی برای منظم سازی پارک حاشیه ای و انضباط ترافیکی در هسته مرکزی شهر است.
وی یادآور شد: طرح محدوده کمآلاینده (LEZ) زیرساختهایش توسط شهرداری کاملاً آماده شده و اجرای آن به دلیل عدم همکاری برخی دستگاهها و شوراها به تاخیر افتاده اما با اختیارات بسیار خوب تفویضی به استانداران در بسیاری از استانها اجرا و با حمایت مدیریت عالی استان ظرف ۲۴ ساعت قابل اجرا می باشد. با اجرای این طرح خودروهای فاقد معاینه فنی شناسایی و از ورود آنها به محدوده مرکزی جلوگیری میشود و بخشی از ترددهای غیرضروری در محدوده مرکزی کاهش مییابد.
ضرورت فرهنگسازی برای استفاده از حملونقل عمومی
فرخ زاده با اشاره به توسعه حملونقل عمومی در شیراز گفت: حملونقل عمومی شامل مترو و اتوبوس در حال حاضر در دسترس شهروندان است و حتی خانواده خودش سعی کرده اند از این سیستم استفاده کنند و در چند سال اخیر از سرویس شخصی برای فرزندانش استفاده نکرده است. با این حال هنوز بسیاری از شهروندان تمایلی به استفاده از حملونقل عمومی ندارند و خودروهای تکسرنشین و خودروهای ورودی از شهرستانها سهم بزرگی در ترافیک دارند.
ورود خودروهای جدید و لزوم اجرای طرح اسقاط
معاون حملونقل شهرداری شیراز با اشاره به افزایش روزانه خودروهای جدید در شهر گفت: هر روز ۴۰ تا ۵۰ خودرو جدید پلاک و وارد چرخه ترافیک میشود در حالی که هیچ طرح مؤثری برای خروج خودروهای فرسوده اجرا در کشور اجرا نشده است.
وی این وضعیت را به ظرفی تشبیه کرد که هر روز پر میشود اما چیزی از آن خارج نمیشود و در نهایت سرریز خواهد شد. با ادامه این روند و ظهور نمایندگی متعدد عرضه خودرو و نمایشگاه های بسیار زیاد در شیراز، این شهر در آینده ای نه چندان دور به یک پارکینگ بزرگ همانند برخی کلانشهرها تبدیل خواهد شد.
پایان پیام / 11323
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
پر بازدید ها
اطلاعیه شرکت گاز مبنی بر احتمال قطعی گاز در مناطقی از شیراز
هتل پنج ستاره رز در شهر صدرای شیراز افتتاح شد
بیانیه هفت محوری استاندار فارس
22 سری جهیزیه به نوعروسان شهرستان مهر اهداء شد
سه روز فرصت به دنیا برای رساندن غذا به مردم غزه/ بابالمندب بسته خواهد شد
هگمتانه به شکل رسمی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد
اخبار مرتبط
مترو شیراز در خدمت دانش آموزان
جدیدترین اخبار
از همهی حزباللّهیها و انقلابیها تمنّا میکنم این کتاب را بخوانند، بعد دعوای انقلابیگر...
کاهش اثر ناترازی ها بر ترافیک شهر شیراز / از هوشمند سازی تقاطعات شیراز تا تامین برق پایدار...
توسعه زیرساختها در صدرا نباید قربانی کمتوجهی شود
بحرانهای فرهنگی/ هشدار عمومی برای خانواده ها
کلیه حقوق مادی و معنوی سایت نزد خبرگزاری گنجینه فارس محفوظ می باشد. کلیه فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن