امروز : پنج شنبه 6 دی 1403
مباهله؛ روزی که پیامبر اکرم(ص) مسیحیان نجران را به اسلام دعوت کرد
جمعه 23 تیر 1402 0
در آیه مباهله که آیه ۶۱ سوره آل عمران است به واقعه مباهله اشاره شده: فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ﴿۶۱﴾
بنابراین، پس از فرا رسیدن علم [وحی] به تو، هر کس درباره او حضرت عیسی(علیه السلام)، با تو به چالش برخیزد، به او بگو: بیایید تا فرزندانمان و فرزندانتان، و زنانمان و زنانتان، و جانهایمان و جانهایتان را فراخوانیم، آنگاه (به درگاه خداوند) زاری [تضرّع] کنیم تا لعنت خداوند را بر دروغگویان نهیم.
شرح واقعه
واقعه مباهله با نامه پیامبر(صلی الله علیه وآله) به مسیحیان نجران و دعوت آنان به اسلام شروع شد و در نهایت با عقبنشستن نجرانیان و ایمان آوردن عدهای از آنان پایان یافت.
نامه پیامبر(صلی الله علیه و آله) و دعوت به اسلام
پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) همزمان با مکاتبه با سران حکومتهای جهان و مراکز مذهبی، نامهای به اسقف نجران نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند. مسیحیان تصمیم گرفتند که گروهی را به نمایندگی از خود به مدینه بفرستند تا با پیامبر سخن بگویند و سخنان او را بررسی کنند.
هیئت نجران که شامل بیش از 10 نفر از بزرگان آنان بود، به ریاست و سرپرستی سه نفر به نامهای عاقب، سید و ابوحارثه به مدینه آمدند.
هیأت نمایندگان در مسجد مدینه با پیامبر اسلام گفتگو کردند. پس از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خود، تصمیم بر این شد که مسئله از راه مباهله خاتمه یابد، از این رو قرار شد که فردای آن روز، همگی خارج از شهر مدینه، در دامنۀ صحرا برای مباهله آماده شوند.
پایان پیام / 50
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )
پر بازدید ها
اطلاعیه شرکت گاز مبنی بر احتمال قطعی گاز در مناطقی از شیراز
بیانیه هفت محوری استاندار فارس
هتل پنج ستاره رز در شهر صدرای شیراز افتتاح شد
22 سری جهیزیه به نوعروسان شهرستان مهر اهداء شد
هگمتانه به شکل رسمی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد
آغاز به کار چهار نمایشگاه تخصصی با محوریت توسعه آموزش در شیراز
اخبار مرتبط
مطالبه شهرداری شیراز برای ثبت جهانی مجموعه زندیه
شهرداری می تواند یک بازوی اجرایی برای میراث فرهنگی در کشور باشد
نمایش «اسب قاتلین» نماینده ایران در جشنواره کارتاژ تونس شد
فیلمنامه نویسی نوعی جراحی مغز است؛ در تولید فکر مشکل داریم
توجه به مردمیسازی فرهنگ به جای تصدیگری شورای فرهنگ عمومی
بودجههای فرهنگی به صورت سلیقهای توسط مدیران هزینه میشود
جدیدترین اخبار
احیای گذشته ای آباد در دل ویرانه های بم
گردشگری ماجراجویانه راهی برای تخلیه هیجانات نسل جوان/مدیریت رفتار متقابل انسان و زیستگاه ه...
گردشگری ماجراجویانه
ساخت هر ورزشگاه مساوی با بستن درب یک بند زندان
در دهه پیش رو شاهد توسعه گردشگری و توریسم خواهیم بود
چرا و چگونه وزارت میراث مجوز حراج آثار تاریخی صادر کرد؟
کلیه حقوق مادی و معنوی سایت نزد خبرگزاری گنجینه فارس محفوظ می باشد. کلیه فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن