امروز : شنبه 3 خرداد 1404

  • گنجینه فارس
  • 'گردشگری
    • میراث فرهنگی
    • سوغات و صنایع دستی
    • گردشگری مذهبی
    • گردشگری سلامت
    • رویدادها
    • زیرساخت ها
    • سواد گردشگری
    • جاذبه های گردشگری
    • اقتصاد گردشگری
  • فرهنگی
    • فرهنگ و اندیشه
    • آیین
    • دین و قران
    • ایثارو مقاومت
    • رسانه و مطبوعات
    • ادبیات و کتاب
  • سواد گردشگری
    • گردشگری سیاه وجنگ
    • گردشگری روستایی
    • گردشگری تجربه محور
    • گردشگری ماجراجویانه
    • گردشگری شهری
    • گردشگری دریایی
    • گردشگری اقوام و عشایر
    • گردشگری هوایی
    • گردشگری صنعتی
    • گردشگری علمی
    • گردشگری ورزشی
    • طبیعت گردی
    • گردشگری خوراک و نوشیدنی
    • گردشگری تاریخی و فرهنگی
    • گردشگری کشاورزی و مزرعه
    • گردشگری سلامت و پزشکی
    • سوغات و صنایع دستی
    • سواد گردشگری
    • اقتصاد گردشگری
    • گردشگری رویداد
    • گردشگری دینی و مذهبی
  • هنری
    • مفاخر
    • موسیقی و هنرهای تجسمی
    • سینما و تئاتر
    • رادیو و تلویزیون
  • اجتماعی
    • دانش و فناوری
    • شهری
    • تاریخ
    • سلامت
    • آسیب های اجتماعی
    • حقوقی و قضایی
    • آموزش و پرورش
    • زنان و خانواده
    • محیط زیست
    • کودک و نوجوان
    • اجتماعی
  • علمی
    • پزشکی
    • منابع طبیعی
    • علم و فناوری
    • رویدادها
    • دستاوردهای علمی فارس
    • مفاخر فارس
    • ارتباطات و فن آوری اطلاعات
    • اطلاعات عمومی و دانستنی ها
  • سیاست
    • سیاست خارجی
    • سیاست داخلی
    • انتخابات
    • بین الملل
    • استان فارس
    • نظامی | دفاعی | امنیتی
    • دولت و مجلس
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان وبودجه
    • خودرو
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • عمران و توسعه
    • تعاون و اشتغال
    • راه و مسکن
    • صنعت، تجارت، بازرگانی
    • کشاورزی
    • نفت و انرژی
  • ورزشی
    • سایر رشته های ورزشی
    • فوتبال
    • کشتی و وزنه برداری
    • ورزش های رزمی
    • توپ و تور
    • ورزش بانوان
  • شهرستان ها
    • میمند
    • فیروزآباد
    • شیراز
  • چند رسانه ای
    • موشن (گرافیک متحرک)
    • داده نما
    • کارتون
    • فیلم
  • عکس
  • فیلم
رسانه علمی فرهنگی گردشگری گنجینه فارس

آموزش وپرورش و یک ابر بحران/ شعار مدرسه قوی ایران قوی چگونه محقق میشود؟

  • >
  • >
  • آموزش و پرورش

#یادداشت-روز

آموزش وپرورش و یک ابر بحران/ شعار مدرسه قوی ایران قوی چگونه محقق میشود؟

آموزش وپرورش  و یک   ابر بحران/ شعار مدرسه قوی ایران قوی چگونه محقق میشود؟

دوشنبه 1 آبان 1402     0

کمبود معلم کارآمد و توانمند از جمله مسائل مشترکی است که کشور ما و کشور های مختلف با آن مواجه هستند به‌طوری که با توجه به اهمیت نقش معلم و حضور وی در کلاس‌های درس، شعار امسال روز جهانی معلم بر این محور می‌چرخد که چگونه می‌توان این کمبود را جبران و چاره‌جویی کرد .

 

آغاز فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در مدارس معمولاً با مسائلی همچون عدم دریافت کتاب‌های درسی، کمبود معلم، کلاس با تراکم بالای دانش‌آموزی، فضای آموزشی نامطلوب و... همراه است. این موضوع محدود به کشور ما نیست؛ کمبود معلم کارآمد و توانمند از جمله مسائل مشترکی است که کشورهای مختلف با آن مواجه هستند به‌طوری که با توجه به اهمیت نقش معلم و حضور وی در کلاس‌های درس، شعار امسال روز جهانی معلم بر این محور می‌چرخد که چگونه می‌توان این کمبود را جبران و چاره‌جویی کرد.

با پذیرش این نکته که کمبود معلم یک نگرانی جهانی است، باید در ابتدا به تعریف درستی از این وضعیت دست یافت. کمبود معلم به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن معلم واجد شرایط کافی برای تکمیل موقعیت‌های تدریس در یک منطقه یا حوزه درسی خاص وجود نداشته باشد، در نتیجه این کمبود می‌تواند به بیشتر شدن تراکم کلاسی، کاهش کیفیت  آموزشی و عدم دسترسی دانش‌آموزان به معلمان با کیفیت بالا به‌ویژه در مناطق محروم منجر شود گزارش‌های آماری نشان می‌دهد که به طور متوسط، بیش از یک‌چهارم دانش‌آموزان در سراسر کشور در مدارسی ثبت‌نام می‌کنند که به دلیل کمبود معلم با مشکل درسی مواجه شده اند

 

 آموزش و پرورش حرفه‌ای نیازمند یافتن راه‌هایی برای جبران کمبود معلمان است. با این حال، خط‌مشی جبران کمبود معلم نه تنها نیاز به اطمینان از عرضه کافی معلمان متناسب با تقاضا دارد، بلکه باید بهترین کاندیداهای موجود برای استخدام انتخاب شوند.  اطمینان از ماندن معلمان مؤثر و کارآمد در این حرفه و حذف معلمان ناکارآمد ان از طریق رویه‌های شفاف و پذیرفته‌شده، نگرانی‌های دیگری برای تضمین نیروی کار باکیفیت است.

 

شرایط استخدام و شرایط کار، از جمله امکان پیشرفت شغلی، در اینجا نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. در موضوع کمبود معلم در کشور ما نیز مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها در حال پیگیری است اما باید توجه به این نکته داشت که کاهش الزامات دوره آموزشی معلمان تازه جذب‌شده از آزمون‌های استخدامی لزوماً بهترین راه‌حل برای کمبود معلم نیست، زیرا ممکن است در حالی که تکمیل کردن موقعیت‌های آموزشی را آسان‌تر می‌کند، کیفیت آموزشی که دانش‌آموزان دریافت می‌کنند را به خطر بیندازد. 

 

بنابراین ضرورت دارد دوره مهارت‌آموزی برای تمامی معلمان تازه‌وارد از آزمون‌های استخدامی به‌طور کامل و جامع برگزار شود. بدون تردید کمبود معلم بزرگ‌ترین تهدیدی است که نه‌تنها سیستم آموزشی، بلکه شکوفایی آینده کشور را تهدید می‌کند چرا‌که اگر مدارس موتور فرصت‌های آموزشی و اقتصادی هستند، معلمان هدایت‌کننده‌هایی هستند که حرکت در این مسیر را به جلو نگه می‌دارند. خوشبختانه امروزه والدین و سیاست‌گذاران از تغییراتی که باید برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش و به طور کلی حرفه معلمی ایجاد شود، آگاه هستند و جوامع به این نتیجه رسیده‌اند که باید روی مشوق‌هایی سرمایه‌گذاری کنند تا بهترین و باهوش‌ترین‌ها را به حرفه معلمی جذب کنند تا جایی که معلمان آینده‌نگر بیشتری را به برنامه‌های آماده‌سازی در مناطقی که در آن کمبود معلم وجود دارد، جذب کنند.

 

شعار سال تحصیل جاری، «مدرسه قوی، ایران قوی» است.

 

شعار بسیار نغز و نیکویی که باید باور همگان شود و برای اجرا و عملیاتی شدن آن بی‌وقفه کوشید.  برای چنین مدرسه‌ای، دانش‌آموزان به معلمان کارآمد، شایسته و دلسوز نیاز دارند. این کار چیزی بیش از کمک به دانش‌آموزان در یادگیری خواندن، نوشتن و انجام ریاضی است. معلمان به آنان نشان می‌دهند که چگونه رفتار کنند، رؤیاپردازی و آرزوی رسیدن به اهدافشان را داشته باشند و برای آن برنامه‌ریزی هدفمند کنند. آن‌ها دانش‌آموزان را به چالش می‌کشند، تشویق می‌کنند و به آن‌ها یاد می دهند که چگونه ودقیق عمل کنند

پایان پیام / 173

https://ganjinefars.ir/sn/173/gfanaris
آموزش و پرورشمدرسهمعلم

نظر شما درباره این مطلب

نام شما : * تکمیل شود

ایمیل شما :

نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد

نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )

    برای این مطلب نظری ثبت نشده است

پر بازدید ها

اطلاعیه شرکت گاز مبنی بر احتمال قطعی گاز در مناطقی از شیراز

اطلاعیه شرکت گاز مبنی بر احتمال قطعی گاز در مناطقی از شیراز

بیانیه هفت محوری استاندار فارس

بیانیه هفت محوری استاندار فارس

هتل پنج ستاره رز در شهر صدرای شیراز افتتاح شد

هتل پنج ستاره رز در شهر صدرای شیراز افتتاح شد

22 سری جهیزیه به نوعروسان شهرستان مهر اهداء شد

22 سری جهیزیه به نوعروسان شهرستان مهر اهداء شد

هگمتانه به شکل رسمی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

هگمتانه به شکل رسمی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

آغاز به کار چهار نمایشگاه تخصصی با محوریت توسعه آموزش در شیراز

آغاز به کار چهار نمایشگاه تخصصی با محوریت توسعه آموزش در شیراز

اخبار مرتبط

فصل مشترک همکاری مدیریت شهری شیراز و آموزش‌وپرورش فارس رقم خورد

فصل مشترک همکاری مدیریت شهری شیراز و آموزش‌وپرورش فارس رقم خورد

جدیدترین اخبار

جمع آوری ۲۶۰۰ ریسه نوری در شیراز / اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی در کاهش مصرف انرژی

جمع آوری ۲۶۰۰ ریسه نوری در شیراز / اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی در کاهش مصرف انرژی

دیپلماسی شهری، فرصتی طلایی برای توسعه روابط اقتصادی بین‌شهری

دیپلماسی شهری، فرصتی طلایی برای توسعه روابط اقتصادی بین‌شهری

پرواز اردیبهشت / دل نوشته ای به مناسبت سالگرد عروج مردی که با مردم بود و در قلب ملتی ماند

پرواز اردیبهشت / دل نوشته ای به مناسبت سالگرد عروج مردی که با مردم بود و در قلب ملتی ماند

قطع برق ۲۳۳ اداره دولتی و عمومی پرمصرف در شیراز/ دمای مجاز در ادارات ۲۷ درجه است

قطع برق ۲۳۳ اداره دولتی و عمومی پرمصرف در شیراز/ دمای مجاز در ادارات ۲۷ درجه است

ثبت ۳۲۳۳ اثر تاریخی‌فرهنگی  فارس در فهرست آثار ملی

ثبت ۳۲۳۳ اثر تاریخی‌فرهنگی فارس در فهرست آثار ملی

تغذیه سالم در کودکان 2 تا 5 سال چگونه است؟

تغذیه سالم در کودکان 2 تا 5 سال چگونه است؟

استانداری فارس
پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی
پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس
پرتال گردشگری فارس
  • معرفی کسب و کار
  • خط مشی
  • ارتباط با ما
  • سخن ما
  • تبلیغات

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت نزد خبرگزاری گنجینه فارس محفوظ می باشد. کلیه فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن