امروز : شنبه 3 خرداد 1404

  • گنجینه فارس
  • 'گردشگری
    • میراث فرهنگی
    • سوغات و صنایع دستی
    • گردشگری مذهبی
    • گردشگری سلامت
    • رویدادها
    • زیرساخت ها
    • سواد گردشگری
    • جاذبه های گردشگری
    • اقتصاد گردشگری
  • فرهنگی
    • فرهنگ و اندیشه
    • آیین
    • دین و قران
    • ایثارو مقاومت
    • رسانه و مطبوعات
    • ادبیات و کتاب
  • سواد گردشگری
    • گردشگری سیاه وجنگ
    • گردشگری روستایی
    • گردشگری تجربه محور
    • گردشگری ماجراجویانه
    • گردشگری شهری
    • گردشگری دریایی
    • گردشگری اقوام و عشایر
    • گردشگری هوایی
    • گردشگری صنعتی
    • گردشگری علمی
    • گردشگری ورزشی
    • طبیعت گردی
    • گردشگری خوراک و نوشیدنی
    • گردشگری تاریخی و فرهنگی
    • گردشگری کشاورزی و مزرعه
    • گردشگری سلامت و پزشکی
    • سوغات و صنایع دستی
    • سواد گردشگری
    • اقتصاد گردشگری
    • گردشگری رویداد
    • گردشگری دینی و مذهبی
  • هنری
    • مفاخر
    • موسیقی و هنرهای تجسمی
    • سینما و تئاتر
    • رادیو و تلویزیون
  • اجتماعی
    • دانش و فناوری
    • شهری
    • تاریخ
    • سلامت
    • آسیب های اجتماعی
    • حقوقی و قضایی
    • آموزش و پرورش
    • زنان و خانواده
    • محیط زیست
    • کودک و نوجوان
    • اجتماعی
  • علمی
    • پزشکی
    • منابع طبیعی
    • علم و فناوری
    • رویدادها
    • دستاوردهای علمی فارس
    • مفاخر فارس
    • ارتباطات و فن آوری اطلاعات
    • اطلاعات عمومی و دانستنی ها
  • سیاست
    • سیاست خارجی
    • سیاست داخلی
    • انتخابات
    • بین الملل
    • استان فارس
    • نظامی | دفاعی | امنیتی
    • دولت و مجلس
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان وبودجه
    • خودرو
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • عمران و توسعه
    • تعاون و اشتغال
    • راه و مسکن
    • صنعت، تجارت، بازرگانی
    • کشاورزی
    • نفت و انرژی
  • ورزشی
    • سایر رشته های ورزشی
    • فوتبال
    • کشتی و وزنه برداری
    • ورزش های رزمی
    • توپ و تور
    • ورزش بانوان
  • شهرستان ها
    • میمند
    • فیروزآباد
    • شیراز
  • چند رسانه ای
    • موشن (گرافیک متحرک)
    • داده نما
    • کارتون
    • فیلم
  • عکس
  • فیلم
رسانه علمی فرهنگی گردشگری گنجینه فارس

ایجاد هراس اخلاقی در جامعه تکنیک عملیات روانی برخی جریانات در مواجه با حریف

  • >
  • سیاست >
  • انتخابات

ایجاد هراس اخلاقی در جامعه تکنیک عملیات روانی برخی جریانات در مواجه با حریف

ایجاد هراس اخلاقی در جامعه تکنیک عملیات روانی برخی جریانات در مواجه با حریف

دوشنبه 11 تیر 1403     0

هراس اخلاقی به عنوان یک رویکرد ذهن گرایانه مبتنی بر تحریفی است که از واقعیت در ذهن مخاطب رسانه ایجاد شده است. عامل این تحریف جریانات ذینفعی هستند که با استفاده از ابزار رسانه افکار عمومی را در مسیر منافع خود جهت دهی می کنند. این جریانات پشت سنگرهای مفاهیم عام اخلاقی و با استفاده از انواع و اقسام رسانه ها به حساسیت بالای مردم به برخی از مسائل اجتماعی که نوعاً به عنوان تهدید علیه نظم اجتماعی مطرح می شود، دامن می زنند.

نظریه "هراس اخلاقی” توسط استنلی کوهن در کتاب معروفش "شیاطین قوم و هراس اخلاقی” در سال ۱۹۷۲ مطرح گردید. اقدامات و روش هایی که با تأثیر گزاری بر افکار عمومی، ترس و وحشت فراوانی در سطح جامعه ایجاد می نمود، از طرف کوهن به عنوان "هراس اخلاقی” نامیده شد.

به اساس این نظریه ممکن است در دوره هایی خاص به علت ظهور یک وضعیت، گروهی از افراد با ارائه تصویری هراس انگیز توسط رسانه های جمعی یک جریان و تلاش چهره های مختلف فرهنگی، سیاسی و … آن به عنوان تهدیدی برای ارزشها و منافع اجتماعی تلقی شده و جامعه دچار هراس اخلاقی گردد.

هراس اخلاقی به عنوان یک رویکرد ذهن گرایانه مبتنی بر تحریفی است که از واقعیت در ذهن مخاطب رسانه ایجاد شده است. عامل این تحریف جریانات ذینفعی هستند که با استفاده از ابزار رسانه افکار عمومی را در مسیر منافع خود جهت دهی می کنند. این جریانات پشت سنگرهای مفاهیم عام اخلاقی و با استفاده از انواع و اقسام رسانه ها به حساسیت بالای مردم به برخی از مسائل اجتماعی که نوعاً به عنوان تهدید علیه نظم اجتماعی مطرح می شود، دامن می زنند. هدف هجمه های سازماندهی شده از سوی سیاستمداران، دیوانسالاران، قانونگذاران و فعالان اجتماعی، اصحاب مطبوعات و صاحب نفوذانی که دانسته یا نادانسته به این وضعیت دامن زده وموجب تشدید وضعیت می شوند جماعتی هستند که کوهن آنها را "جماعت اهریمنی ” یا "شیاطین قوم” می نامد؛ که موجب نقض نظم اجتماعی می شوند.

از دیدگاه کوهن، شیوه ای که رسانه ها در این موارد برای بازنمایی واقعیت در پیش می گیرند، عاری از حقیقت بوده و رسانه ها با سه شیوه به ایجاد هراس اخلاقی در جامعه کمک می کنند.

 ۱- رسانه ها با استفاده از تکنیک های مختلف رسانه ای و خبری به برجسته سازی، گزینش گری و تحریف در مورد حادثه موضوع هراس اخلاقی می پردازند و با اغراق در مورد تعداد، شدت و خسارات ناشی از آن، به شکل گیری و تقویت هراس اخلاقی می پردازند.

۲-رسانه ها نسبت به افزایش شدت موضوع هراس انگیز در آینده به همگان هشدار می دهند.

 ۳- رسانه ها از طریق پیوند موضوع هراس اخلاقی با تیپ مشخصی از سبک لباس و ظاهر گروه هایی خاص از جامعه به نماد سازی می پردازند.

نتیجه این فرآیند در ایجاد و تشدید هراس اخلاقی، حل بحران هژمونی و مشروعیت یک گفتمان و ضربه زدن و به حاشیه راندن گفتمان رقیب است. در این وضعیت رسانه های مورد اشاره یک مسأله کوچک محلی و فردی را یک مسأله بزرگ ملی جلوه می دهند و همه رویدادهای مشابه رخ داده در مناطق دیگر را به این گروه ها نسبت می دهند.

 

 ویژگی های هراس اخلاقی:

هراس اخلاقی که بعدها توسط افرادی چون استوارت هال بسط و تفصیل یافت واجد ویژگی هایی است که برخی از آن ها عبارتند از:

۱- خصومت

گفتمان رسانه ای شکل گرفته برای ایجاد هراس اخلاقی با کمک قدرت رسانه ای خود، گروه مورد نظر خود را با برچسب زنی محکوم کرده و مورد خصومت قرار می دهد. این روند با تکیه بر پیش داوری های گفتمانی و زمینه قبلی ایجاد شده در جامعه انجام می گیرد.

۲- نگرانی

در هراس اخلاقی همیشه این نگرانی و دل مشغولی وجود دارد که رفتار یا گروه مورد نظر تأثیر منفی برجامعه گذاشته و تهدیدی برای دیگر افراد جامعه به شمار می رود. این نگرانی بیشتر از طریق رسانه های گروهی منعکس شده و دامن زده می شود.

۳- اجماع

پیدایش هراس اخلاقی در یک جامعه نیازمند ایجاد باور عمومی در جامعه نسبت به تهدید گروه مورد نظر است. البته این به معنای پذیرش هراس توسط تک تک اعضای جامعه نیست بلکه ایجاد یک اجماع عمومی کفایت می کند. در این مرحله انتقاد علنی و پر سر و صدای شخصیت ها و رسانه های گفتمان هراس آفرین در مورد وضع پیش آمده از یک سو و ضعف و سازمان نایافتگی جماعت مورد هجوم واقع شده از سوی دیگر به پیدایش هراس اخلاقی کمک خواهد کرد.

 ۴- اغراق در آمار و تحریف واقعیت

رسانه ها با اغراق در آمار و ارقام پدیده رخ داده و همچنین با تلاش برای تحریف واقعیت به ساخت و تشدید هراس اخلاقی می پردازند.

۵- پخش و باورپذیر کردن شایعه ها

برای ایجاد هراس اخلاقی گاه مطلبی منتشر می شود که شایعه ی بیش نیست و رسانه ها تمام تلاش خود را می کنند تا شایعات منتشر شده جایگزین واقعیت شود.

۶- تغییر پاسخ در طول زمان (نوسان پذیری)

چنانچه وجود انحرافی در جامعه واقعی باشد و پاسخ به انحراف نیز سیری منطقی داشته باشد، مقدار و میزان پاسخ نسبتا قابل پیش بینی و اندازه گیری است. چنانچه واکنش در مقابل پدیده ای که از قبل وجود داشته، ناگهانی و به دور از انتظار شدت بگیرد، می توان گفت که یک هراس اخلاقی در حال شکل گیری است.

۷- انحراف افکار عمومی از توجه به مشکلات مهم دیگر

یکی از کارکردهای ایجاد هراس اخلاقی، پرداختن به موضوعی خاص و دارای اهمیت کمتر در جامعه است تا اذهان عمومی از مسأله یا مسائل اصلی دور شود و مسأله ای فرعی در اولویت افکار عمومی قرار گیرد. این کارکرد در حقیقت یکی از اهداف جریان یا گفتمان ایجاد کننده هراس اخلاقی است که در دولت حضور دارد و با چالش مشروعیت و بحران ایدئولوژی مواجه گردیده است. «منبع رسانه پدافند غیرعامل»

در جریان انتخابات ریاست جمهموری 1403 بسیار شاهد استفاده از این راهبرد رسانه ای بوده ایم. اکنون سوال اینجاست چه چیزی جناح مقابل را ترسانده که دست به این اقدامات می زند؟ آیا مساله به خطر افتادن بنیان قدرت و ثروت و جلوگیری از رانت و سهم خواهی است یا خالی بودن دستشان از هرگونه برنامه ایجابی برای بهبود شرایط کشور؟!

پایان پیام

پایان پیام / 2418

https://ganjinefars.ir/sn/2418/gfanaris
هراس اخلاقیعملیات روانیانتخابات

نظر شما درباره این مطلب

نام شما : * تکمیل شود

ایمیل شما :

نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد

نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )

    برای این مطلب نظری ثبت نشده است

پر بازدید ها

اطلاعیه شرکت گاز مبنی بر احتمال قطعی گاز در مناطقی از شیراز

اطلاعیه شرکت گاز مبنی بر احتمال قطعی گاز در مناطقی از شیراز

بیانیه هفت محوری استاندار فارس

بیانیه هفت محوری استاندار فارس

هتل پنج ستاره رز در شهر صدرای شیراز افتتاح شد

هتل پنج ستاره رز در شهر صدرای شیراز افتتاح شد

22 سری جهیزیه به نوعروسان شهرستان مهر اهداء شد

22 سری جهیزیه به نوعروسان شهرستان مهر اهداء شد

هگمتانه به شکل رسمی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

هگمتانه به شکل رسمی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

آغاز به کار چهار نمایشگاه تخصصی با محوریت توسعه آموزش در شیراز

آغاز به کار چهار نمایشگاه تخصصی با محوریت توسعه آموزش در شیراز

اخبار مرتبط

پیام رهبر انقلاب به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

پیام رهبر انقلاب به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

دیدار رئیس‌جمهور منتخب آقای دکتر پزشکیان با رهبر انقلاب اسلامی

دیدار رئیس‌جمهور منتخب آقای دکتر پزشکیان با رهبر انقلاب اسلامی

پیام تبریک سخنگوی ستاد جلیلی پس از پیروزی پزشکیان

پیام تبریک سخنگوی ستاد جلیلی پس از پیروزی پزشکیان

جزییات آرای انتخابات در فارس به تفکیک هر شهرستان اعلام شد

جزییات آرای انتخابات در فارس به تفکیک هر شهرستان اعلام شد

صداوسیما در نمایش تفاوت نامزد‌ها خوب عمل کرد

صداوسیما در نمایش تفاوت نامزد‌ها خوب عمل کرد

کدام جریان در مقابل گفتگو و تبادل اندیشه مقاومت میکند؟/مناظره ای که برگزار نشد!

کدام جریان در مقابل گفتگو و تبادل اندیشه مقاومت میکند؟/مناظره ای که برگزار نشد!

جدیدترین اخبار

جمع آوری ۲۶۰۰ ریسه نوری در شیراز / اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی در کاهش مصرف انرژی

جمع آوری ۲۶۰۰ ریسه نوری در شیراز / اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی در کاهش مصرف انرژی

دیپلماسی شهری، فرصتی طلایی برای توسعه روابط اقتصادی بین‌شهری

دیپلماسی شهری، فرصتی طلایی برای توسعه روابط اقتصادی بین‌شهری

پرواز اردیبهشت / دل نوشته ای به مناسبت سالگرد عروج مردی که با مردم بود و در قلب ملتی ماند

پرواز اردیبهشت / دل نوشته ای به مناسبت سالگرد عروج مردی که با مردم بود و در قلب ملتی ماند

قطع برق ۲۳۳ اداره دولتی و عمومی پرمصرف در شیراز/ دمای مجاز در ادارات ۲۷ درجه است

قطع برق ۲۳۳ اداره دولتی و عمومی پرمصرف در شیراز/ دمای مجاز در ادارات ۲۷ درجه است

ثبت ۳۲۳۳ اثر تاریخی‌فرهنگی  فارس در فهرست آثار ملی

ثبت ۳۲۳۳ اثر تاریخی‌فرهنگی فارس در فهرست آثار ملی

تغذیه سالم در کودکان 2 تا 5 سال چگونه است؟

تغذیه سالم در کودکان 2 تا 5 سال چگونه است؟

استانداری فارس
پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی
پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس
پرتال گردشگری فارس
  • معرفی کسب و کار
  • خط مشی
  • ارتباط با ما
  • سخن ما
  • تبلیغات

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت نزد خبرگزاری گنجینه فارس محفوظ می باشد. کلیه فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن