امروز : چهار شنبه 24 اردیبهشت 1404

  • گنجینه فارس
  • 'گردشگری
    • میراث فرهنگی
    • سوغات و صنایع دستی
    • گردشگری مذهبی
    • گردشگری سلامت
    • رویدادها
    • زیرساخت ها
    • سواد گردشگری
    • جاذبه های گردشگری
    • اقتصاد گردشگری
  • فرهنگی
    • فرهنگ و اندیشه
    • آیین
    • دین و قران
    • ایثارو مقاومت
    • رسانه و مطبوعات
    • ادبیات و کتاب
  • سواد گردشگری
    • گردشگری سیاه وجنگ
    • گردشگری روستایی
    • گردشگری تجربه محور
    • گردشگری ماجراجویانه
    • گردشگری شهری
    • گردشگری دریایی
    • گردشگری اقوام و عشایر
    • گردشگری هوایی
    • گردشگری صنعتی
    • گردشگری علمی
    • گردشگری ورزشی
    • طبیعت گردی
    • گردشگری خوراک و نوشیدنی
    • گردشگری تاریخی و فرهنگی
    • گردشگری کشاورزی و مزرعه
    • گردشگری سلامت و پزشکی
    • سوغات و صنایع دستی
    • سواد گردشگری
    • اقتصاد گردشگری
    • گردشگری رویداد
    • گردشگری دینی و مذهبی
  • هنری
    • مفاخر
    • موسیقی و هنرهای تجسمی
    • سینما و تئاتر
    • رادیو و تلویزیون
  • اجتماعی
    • دانش و فناوری
    • شهری
    • تاریخ
    • سلامت
    • آسیب های اجتماعی
    • حقوقی و قضایی
    • آموزش و پرورش
    • زنان و خانواده
    • محیط زیست
    • کودک و نوجوان
    • اجتماعی
  • علمی
    • پزشکی
    • منابع طبیعی
    • علم و فناوری
    • رویدادها
    • دستاوردهای علمی فارس
    • مفاخر فارس
    • ارتباطات و فن آوری اطلاعات
    • اطلاعات عمومی و دانستنی ها
  • سیاست
    • سیاست خارجی
    • سیاست داخلی
    • انتخابات
    • بین الملل
    • استان فارس
    • نظامی | دفاعی | امنیتی
    • دولت و مجلس
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان وبودجه
    • خودرو
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • عمران و توسعه
    • تعاون و اشتغال
    • راه و مسکن
    • صنعت، تجارت، بازرگانی
    • کشاورزی
    • نفت و انرژی
  • ورزشی
    • سایر رشته های ورزشی
    • فوتبال
    • کشتی و وزنه برداری
    • ورزش های رزمی
    • توپ و تور
    • ورزش بانوان
  • شهرستان ها
    • میمند
    • فیروزآباد
    • شیراز
  • چند رسانه ای
    • موشن (گرافیک متحرک)
    • داده نما
    • کارتون
    • فیلم
  • عکس
  • فیلم
رسانه علمی فرهنگی گردشگری گنجینه فارس

گردشگری جامعه بنیاد

گردشگری جامعه بنیاد

سه شنبه 12 دی 1402     0

گردشگری جامعه بنیاد میتوانیم بگوییم نوعی گردشگری است که پایداری فرهنگی،اجتماعی و زیست محیطی را مدنظر داشته،برای و به وسیله جامعه مدیریت ومالکیت میشود وهدف از آن قادر ساختن بازدیدکنندگان به افزایش دانش و آگاهیشان درباره جامعه و روش های زندگی در ان است .با توجه به نقش گردشگری در اقتصاد جهانی باید گفت اگر الگوی جامعه بنیاد به درستی اجرا شود می توانند موتور اقتصادی جامعه را به حرکت درآورد .الگوی جامعه بنیاد یک الگوی درون زا و کوچک مقیاس است .

شیما امیری قشقایی 

تاریخچه گردشگری جامعه بنیاد به سال 1984 به کشور انگلستان برمیگردد و در کشورهایی مانند کانادا –ایالات متحده – نپال  ... و در سال 2009در ایران توسط عشایر تیره هیبتلو از ایل قشقایی و خانواده امیری با نام و برند ( گردشگری عشایری جامعه بنیاد ایل قشقایی-تیره هیبت لو ) اجرا شد .گرچه باید خاطر نشان گردم که صنعت گردشگری در ایران از حوالی دهه هشتاد رو به رشد بوده است و به همین دلیل است که ما الگوها و مدلهای علمی -تجربی اندکی در گردشگری داریم . از دلایل راه یابی الگوی جامعه بنیاد در ایران میتوان به این نکته اشاره کرد که ماهیت پویای گردشگری این امکان را برای  جوامع بومی و محلی بوجود می آورد تا بتوانند  در این صنعت به فعالیت بپردازند و  به همین دلیل گردشگری جامعه بنیاد به داخل ایران راه یافت همچنین به علت عدم موفقیت نگرش های بالا به پایین در توسعه بطور کل، نگرش های صرفا اقتصادی به اثرات توسعه ،  تغییر مفهوم فقر از اقتصادی به فرهنگی از دیگر دلایل شکل گیری الگوی جامعه بنیاد  است .

چرا کتاب  گردشگری جامعه بنیاد  نوشته شد :

گردشگری ابزار قدرتمندی در راستای توسعه جوامع است لذا در سالهای اخیر ؛ با وجود انکه فعالین صنعت گردشگری زحمات زیادی برای توسعه گردشگری پایدار در  جوامع بومی و محلی کشیده اند اما  وجود نگرش بالا به پایین و کمبود الگوهای مناسب برای این مهم ، در جوامع بومی و محلی آشکار است از این رو وجود الگوهایی همچون گردشگری جامعه بنیاد و منابع  معتبر بومی و  نه صرفا منابع ترجمه شده و غیر بومی ،  برای آموزش و اجرای ان ضروری به نظر میرسد . تاکید میکنم الگوی جامعه بنیاد با الگوی گردشگری جامعه محور تفاوت هایی در تعاریف ، شاخص ها و شکل توسعه دارد و باید در بیان و اجرای این الگوها دقت شود .لذا این کتاب با شیوه نگرشی خلاقانه تلاش می کند سه گروه از فعالین کشورمان ( اقتصادی ،جوامع بومی و محلی وبخش دانشگاهی ) که به دنبال کسب دانش در توسعه گردشگری و اجرای الگوی جامعه بنیاد هستند را پوشش دهد و سعی دارد آنان را به ادبیات مشترک و هم افزایی نزدیک کند . این کتاب با حمایت UNDP/GEF/SGP در دو جلد و در سه بخش تدوین شده است :

1-بخش روایتی (بیان مفاهیم به زبان خودمانی برای جوامع بومی و محلی )

2-بخش تخصصی (جهت تشریح مباحث علمی برای بخش دانشگاهی و فعالین حوزه گردشگری

3-بخش ارزیابی ( با تمرکز بر بیان چالش ها و راهکارها در اجرای الگوی جامعه بنیاد )

در اجرای گردشگری جامعه بنیاد جامعه هدف عموما جوامع بومی و محلی است که کشور ما بدلیل دارا بودن تنوع قومیتی و فرهنگی میتواند در اجرای این مدل موفق عمل کند .در اجرای الگو در جامعه هدف دارا بودن انسجام  در ساختار اجتماعی بسیار مهم تر از ساختار جغرافیایی است به همین دلیل در گردشگری عشایری عملکرد بهتری را نشان می دهد . لذا استفاده از این الگو در جوامع روستایی و عشایری و بومگردی های واقع در زیست بوم ها میتواند مناسب باشد .

جلد دوم کتاب گردشگری جامعه بنیاد + لینک دانلود

 

https://nomadscbt.com/category/articles/

 

https://ganjinefars.ir/nt/3/gnjfs

نظر شما درباره این مطلب

نام شما : *  

ایمیل شما :

نظر شما : *  

نظرات کاربران ( 0 دیدگاه )

    برای این مطلب نظری ثبت نشده است
استانداری فارس
پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی
پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس
پرتال گردشگری فارس
  • معرفی کسب و کار
  • خط مشی
  • ارتباط با ما
  • سخن ما
  • تبلیغات

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت نزد خبرگزاری گنجینه فارس محفوظ می باشد. کلیه فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن